10 Sie 2017

Jednymi z największych bolączek kierowców są dziury i koleiny w drogach. Jazda w głębokich wyżłobieniach przypomina jazdę tramwaju po torach – im głębszy kanał koleiny, tym trudniej go opuścić i auto mimowolnie poddaje się torowi jazdy wyrzeźbionemu w drodze. Oprócz obniżania komfortu i bezpieczeństwa jazdy, koleiny mogą destrukcyjnie wpływać na stan techniczny pojazdu. Podpowiadamy, jak się przed tym uchronić.

 

Po pierwsze opony

 

Opony, jako element styku pojazdu z nawierzchnią, mają duży wpływ na przenoszenie wibracji i jakość prowadzenia. Szerokie opony o niskim profilu generują większą siłę skrętną oraz posiadają większą powierzchnię styku, a sama ich struktura jest twarda. Taka opona będzie poddawała się wyżłobieniom w jezdni, wciągając w nie samochód i będzie przenosić dużo drgań i uderzeń płynących ze złego stanu drogi.

Kontrapunktem do powyższego ogumienia są miękkie i wąskie opony z głębokim bieżnikiem. Przykładem mogą być opony wielosezonowe, zimowe i opony terenowe. Miękka i „balonowa” struktura pomaga wyciągać pojazd z rynien w drodze. Dodatkowo takie opony tłumią drgania płynące z nierówności nawierzchni.

Bardzo ważnym elementem jakości prowadzenia samochodu jest też stan bieżnika. Im bardziej jest on wytarty i zużyty, tym silniej kierowca będzie odczuwać nawet drobne żłobienia i dziury. Tyczy się to szczególnie opon niskoprofilowych. Ma to też znaczący wpływ na zawieszenie.

 

Po drugie zawieszenie i układ kierowniczy

 

Amortyzatory, wahacze oraz układ kierowniczy. Każdy z tych elementów jest istotny dla jakości prowadzenia pojazdu i wyciągania go z kolein. Często nie czuć zużycia tych układów aż do momentu krytycznego. Wyjątkiem tu jest układ kierowniczy, na którym odczuwalne są luzy, co oznacza konieczność sprawdzenia jego stanu technicznego.

Na stan układu zawieszenia w pierwszej kolejności mają wpływ opony. Ich jakość oraz zbieżność i geometria kół, pomagają zachować zawieszenie w dobrym stanie przez dłuższy czas. Sama jazda w koleinach z wadliwym układem zawieszenia i układem kierowniczym jest o wiele bardziej uciążliwa. Pojazd stawia duży opór przy próbie przejechania nawet przez małe wyżłobienie, a kierownica skacze w rękach, stwarzając niebezpieczeństwo dla prowadzącego. Samochód staje się o wiele bardziej podatny na jazdę „w szynach” i nie reaguje na ruchy kierownicą, płynąc po żłobieniach. Może to prowadzić do poważnych konsekwencji, takich jak pęknięcie drążka kierowniczego czy zniszczenie maglownicy. Zazwyczaj są też bardzo drogimi elementami pojazdu.

 

Po trzecie regulacja pojazdu

 

Zestrojenie zawieszenia i jego zbieżności z kołami jest tu bardzo istotne. Może to znacząco wydłużyć życie wszystkich elementów jezdnych pojazdu. Przy zmianie kół na te o większej średnicy uwidocznią się wszystkie zużyte elementy układu zawieszenia. Dlatego przy kupnie większych kół trzeba pamiętać o konieczności zestrojenia ich zbieżności i zestrojeniu z nimi całego układu zawieszenia. W przeciwnym wypadku musimy się liczyć z poważnymi konsekwencjami.

Większe felgi i niskoprofilowe opony niosą też inne zagrożenie – jazda po złej nawierzchni i jazda w koleinach będzie o wiele bardziej odczuwalna i uciążliwa. Przeznaczenie pojazdu oraz jakość nawierzchni otoczenia, w jakim poruszać będzie się auto, powinno definiować ten zakup.

 

Po czwarte styl jazdy

 

Przyzwyczajenia kierowców często prowadzą do nieprzyjemnych konsekwencji. Gdy wjeżdżamy na złą nawierzchnię, nawet jeżeli jej stan nie jest opłakany, obydwie ręce powinny znajdować się na kierownicy. Nawet dobrze przygotowane trasy szybkiego ruchu mogą zaskoczyć niespodziewaną wyrwą czy koleiną, a przy dużej prędkości nieszczęście gotowe. Warto wyrobić nawyk jazdy z obydwiema dłońmi na kierownicy. Pamiętajmy też zawsze o zapinaniu pasów i pilnowaniu w tej kwestii wszystkich pasażerów.

Koleiny i dziury w drodze stwarzają duże niebezpieczeństwo podczas jazdy. Jednak trzeźwe myślenie, dostosowanie prędkości do warunków na drodze, odpowiednie opony i prawidłowy stan techniczny pojazdu mogą zaoszczędzić sporo kłopotów. Warto czasem zwolnić, a przed samą jazdą – szczególnie na długich dystansach – sprawdzić stan opon, zbieżności, zawieszenia i układu kierowniczego.