12 Lip 2017

Wybór prawidłowego ogumienia dla kierowanej, napędowej oraz wleczonej osi (naczepy) samochodu ciężarowego to zadanie, przed którym stają zarówno indywidualni użytkownicy, jak i osoby zarządzające całymi flotami. Ze względu na różne przeznaczenie i specyfikacje mamy do wyboru szeroką gamę opon. Prawidłowy wybór może przynieść wiele korzyści, do których należy:

  • zmniejszenie zużycia bieżnika na danej trasie,

  • wydłużenie czasu eksploatacji opon,

  • zwiększenie komfortu prowadzenia samochodu,

  • zwiększenie efektywności użytkowania pojazdu,

  • zmniejszenie zużycia paliwa, przy zachowaniu jak najlepszej trakcji.

 

Na co trzeba zwrócić uwagę przy wyborze opon?

 

Jednym z najważniejszych czynników, wymagających uwzględnienia podczas wyboru ogumienia, jest rodzaj tras, jakie pokonuje dany pojazd. Wiele flot posiada samochody ciężarowe, których zadaniem jest podróżowanie po obszarach o zróżnicowanej pogodzie i nawierzchni. Zadaniem części z pojazdów może być spedycja międzynarodowa czy długodystansowa, która wiąże się z podróżowaniem po jednorodnej drodze, np. po autostradzie. Inne samochody poruszają się lokalnie, po obszarach często zróżnicowanych pod względem nawierzchni, np. po drogach miejskich i nieutwardzonych trasach. Obydwa przypadki wymagają innego rodzaju ogumienia.

 

Opony w transporcie dalekobieżnym

 

Opony projektowane do pokonywania odległych dystansów, charakteryzują się dużą wytrzymałością i niską ścieralnością. Jednocześnie pozwalają na zachowanie mniejszych oporów toczenia, dzięki szerokiej powierzchni styku opony z podłożem, a co za tym idzie – pozwalają na zoptymalizowanie stopnia spalania paliwa. Opony długodystansowe nie powinny posiadać zróżnicowanego wzorca bieżnika. Różnorodność wzoru i jego nadmierna głębokość mogłaby w tym wypadku prowadzić do szybszego przegrzewania się opony i ścierania bieżnika.

Podsumowując, opony przeznaczone dla samochodów ciężarowych, podróżujących na długich dystansach, powinny:

  • posiadać ascetyczny wzorzec bieżnika o niezbyt dużej głębokości (przy zachowaniu odpowiedniego aquaplaningu i trakcji);

  • charakteryzować się dużą twardością oraz odpornością na zmienne warunki pogodowe i wahania temperatury.

 

Opony w transporcie regionalnym

 

Opony dla samochodów ciężarowych działających lokalnie (na krótkich dystansach), powinny charakteryzować się przede wszystkim dużą wytrzymałością struktury ogumienia. Warto zwrócić uwagę na to, aby ściany boczne opon były wzmocnione, co zapobiegnie ich przebiciu, na przykład podczas otarcia o krawężnik lub w trakcie jazdy po zniszczonej nawierzchni. Opony dedykowane do transportu regionalnego, pozwalają na zachowanie bezpieczeństwa i zwrotności na nieregularnym terenie, wymagającym częstych manewrów przyspieszania oraz hamowania.

 

Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę?

 

  • Ładowność. Niezależnie od przeznaczenia opony, zawsze należy zwrócić szczególną uwagę na jej ładowność. Opony, które zostaną nadmiernie obciążone, mogą bardzo szybko się przegrzewać, co prowadzi do ich uszkodzenia. Maksymalne obciążenie określane jest przez producenta konkretnego samochodu ciężarowego.

  • Oś pojazdu. Szczególną uwagę należy poświęcić oponom przeznaczonym na oś prowadzącą. Montaż opon nieprzeznaczonych do osi prowadzącej pogarsza osiągi pojazdu podczas jazdy i w trakcie hamowania, tym samym zmniejszając precyzję prowadzenia. Na jednej osi pojazdu należy zawsze montować opony o takim samym typie bieżnika oraz o podobnym poziomie jego zużycia.

  • Zimowe czy uniwersalne? W przypadku samochodów pokonujących trasy w bardzo ciężkich warunkach atmosferycznych (np. w Skandynawii), warto zdecydować się na opony zimowe – zwykle montuje się je jedynie na osi napędowej.

  • Indeks prędkości. Zawsze musi być on zgodny z indeksem prędkości przewidzianym przez producenta konkretnego pojazdu.

Wybór ogumienia do samochodu ciężarowego powinien zawsze być solidnie przemyślany. To właśnie opony zapewniają przyczepność samochodu do nawierzchni i mają znaczący wpływ na bezpieczeństwo, zwrotność i efektywność pojazdu.