12 Lip 2017

Rola opon w ciągnikach jest kluczowa dla efektywności użytkowania tych maszyn. To dzięki ogumieniu przystosowanemu do warunków otoczenia i do samej maszyny, moc traktora przenoszona jest na ziemię z prawidłową siłą. Wybór opon w tym przypadku to proces złożony. W związku z tym, na samym początku najlepiej odpowiedzieć na pytania: jaki rozmiar opon nas interesuje, w jakich warunkach oraz do jakich zadań będą one wykorzystywane.

 

Opony mają oznaczenia określające ich zakres przeznaczenia. Dla przykładu – opona 320/90R46 ma:

  • 320 mm szerokości i 288 mm wysokości (90 oznacza wysokość jako procent szerokości opony);

  • radialne zbrojenie;

  • 46-calową felgę.

Opony posiadają też oznaczenia dotyczące ładowności oraz dopuszczalnej maksymalnej prędkości, do jakiej mogą zostać użyte. Tu dla przykładu oznaczenie 157 A8 oznaczać będzie:

  • ładowność rzędu 4125 kg (index 157);

  • maksymalną prędkość 45 km/h (A8).

Dla nowoczesnych traktorów istnieją cztery główne typy opon tylnych i kilka więcej modyfikacji typów bieżnika dla opon przednich.

 

Wybór opon dla tylnej osi

 

Opony R-1. Opony przeznaczone do użycia na nawierzchni suchej. Często można je znaleźć pod nazwą „Lug”. Nazwa ta odnosi się do chwytaków (ang. lug – ucho, uchwyt) przypominających żebra, pomagających poruszać się po sypkiej i suchej nawierzchni. Żebra zazwyczaj ustawione są pod kątem od 45 do 23 stopni względem osi opony – w zależności od producenta. Istnieje jeszcze typ R-1W, w którym bieżnik jest o około 25% głębszy niż przy standardowej oponie. Ten typ używany jest na glinianym lub mokrym i lepkim podłożu.

 

Opony R-2. Opony przeznaczone na grząskie, błotniste podłoże. Popularne na południu Azji – często używane przy uprawach ryżu czy trzciny cukrowej. Ich bieżnik jest dwukrotnie głębszy od tego zastosowanego w przypadku opon R-1

 

Opony R-3. Opony przeznaczone do jazdy po żwirze i darni. Ten typ opon ze względu na dużą szerokość żeber bieżnika często używany jest w miejscach, w których agresywna ingerencja bieżnika w podłoże jest niepożądana. Opona ta ma dużą powierzchnię styku z podłożem. Ten typ opon często jest też wykorzystywany do jazdy po śniegu oraz do jazdy po nachylonych powierzchniach

 

Opony R-4. Kompromis dla powyższych typów bieżnikowania. Opony przemysłowe oferują zarówno dobrą trakcję typową dla głębokich, żebrowanych opon przy zachowaniu jak najmniejszego współczynnika wpływu na strukturę podłoża. Jest to obecnie najpopularniejszy typ opony.

 

Jak można zauważyć, wybór jest zależny od sposobu użytkowania opony. R-2 przy swoim agresywnym bieżnikowaniu mógłby wydawać się najodpowiedniejszym wyborem na rodzime warunki, jednak nic bardziej mylnego. W suchych warunkach te opony szybko się zużywają. Opony typu R-1 słabo sprawdzają się na sypkim podłożu, notorycznie unieruchamiając pojazd – w tym przypadku najlepszym wyborem byłyby opony typu R-3, które pozwalają gładko przemieszczać się po piasku czy żwirze.

 

Wybór opon dla przedniej osi

 

Ogumienie przedniej osi, jak już zostało wspomniane, występuje w podobnych odmianach jak te przeznaczone na tył. Jednak najczęstszym wyborem są opony żebrowane. Opony typu RIB są dostępne w modyfikacjach bieżnika składających się z jedno, trzech, czterech czy nawet pięciu żeber. Każdy typ ma swoje przeznaczenie, wady i zalety.

 

Opony F-1. Opony, na których bieżnik składa się z jednego żebra. Nazywane też oponami typu monorib. Ten typ ogumienia charakteryzuje się dużą agresywnością ingerencji w podłoże, co daje maksymalną kontrolę nad pojazdem.

 

Opony F-2. Opony trójżebrowe charakteryzują się mocną ingerencją w podłoże, co daje dużą kontrolę nad pojazdem, a dzięki podniesieniu żebra środkowego na bieżniku, zapewniają minimalne boczne poślizgi, zwiększając tym samym trakcję i bezpieczeństwo użytkowania.

 

Opony F-2M. Opony czterożebrowe przeznaczone są do użytkowania na twardym podłożu i przy dużych obciążeniach. Tu najważniejszym elementem konstrukcji bieżnika jest doskonałe rozłożenie obciążenia.

 

Opony F-3. Opony pięciożebrowe – opony przemysłowe zapewniające dobrą przyczepność i trwałość. Dodatkowo wytrzymują bardzo duże obciążenia dzięki wzmocnieniom struktury zbrojenia. Nadają się do użytkowania zarówno na powierzchniach twardych, jak i sypkich.

 

Inne opcje

 

W pojazdach wielofunkcyjnych niezwykle ważna jest wydajność ogumienia. Producenci zareagowali na to zapotrzebowanie, tworząc opony przeznaczone do celów specjalnych. Wysokie modele flotacyjne, takie jak HF-1, HF-2, HF-3 i HF-4, mają szersze przekroje poprzeczne, większe objętości powietrza i pracują pod obniżonym ciśnieniem, co niweluje praktycznie całkowicie wpływ na podłoże. W ciągnikach do trawników i ogrodów, opony HDPE zapewniają maksymalną przyczepność w różnych warunkach, przy mniejszym uszkodzeniu nawierzchni niż w przypadku opon R-1.

 

Z takim wachlarzem opcji dobór ogumienia do maszyn może być wyzwaniem. Ważne jest sprawdzenie wszystkich możliwości. Typy bieżnika mogą być zróżnicowane między osią przednią a tylną, co zapewni lepszą charakterystykę pracy. Zaleca się skonsultowanie doboru ogumienia ze specjalistami. Ich wiedza może okazać się bezcenna i znacznie ułatwić nam wybór.

W związku z tym, jeśli macie jakieś pytania dotyczące doboru opon do swoich pojazdów skontaktujcie się z nami, chętnie pomożemy podjąć właściwą decyzję.